Cu mult timp înaintea părerilor despre ipocrizia publicului, susținerea unui tânăr manelist sau emisiuni de divertisment care au ajutat în formarea unui superstar de România exista un Adrian Despot cu sufletul deschis către muzică, ghidat în rebeliunea sa de influențele alternative ale trupelor Rock moderne de la începutul anilor 2000. Împreună cu ai săi colegi avea să schimbe macazul muzical românesc către o zonă a Rock-ului în care nu trebuia să mai porți geacă de piele, ciocate sau plete pentru a te integra în peisaj sau a te numi rocker.
Chiar dacă în copilărie ascultam diferite trupe românești cunoscute de toți, Vița de Vie face parte din noul val care a apărut la mijlocul anilor 90 în România, preluând ideea versurilor de caterincă și care lovesc adânc în sistem, continuând astfel, ceea ce au inițiat Timpuri Noi și Sarmalele Reci la începutul acelui deceniu dorit de sonorități alternative.
După cum bine știți, sunt un metalhead veritabil care iubește o perioadă apusă a Rock-ului autohton, iar prin anii 97-98 nu mă dădeam în vânt după trupa despre care scriu astăzi. Eram pasionat să descopăr legendele din străinătate, începând cu grupurile care au scris povestea acestui gen muzical controversat ca Led Zeppelin, Scorpions, Deep Purple, AC/DC și Queen. Făceam schimb de casete sau CD-uri la școală cu colegii care ascultau Rock și îmi făceam loc printre majoritatea celor care preferau disco, rap sau pop. La serbările de final de semestru eram timidul care nu dansa cu fete pe Andre, 3 Sud-Est sau Ro-Mania și mă identificam, la fel ca astăzi cu pre-adolescenții care stau într-un colț și nu vor să se dea după anturaj sau grup doar pentru a fi integrat. Preferam să stau singur sau împreună cu cei care aveau aceleași pasiuni ca mine și de cele mai multe ori mă amicizam cu rockeri mai în vârstă.
Prima dată când am auzit de Vița de Vie a fost în 1997 la galele unui radio foarte apreciat și cunoscut la acea vreme din Iași. Un radio care organiza un mic festival în fiecare toamnă invitând ca și în zilele noastre aceleași trupe, dar care le schimba ordinea pe afiș ca să deruteze puțin publicul. Am ascultat Secretara la radio și mi-a plăcut sunetul chitării și aerul proaspăt și adolescentin al versurilor. Au urmat melodiile Ozosep, Basul și Iamma, dar vocea nu mă prindea pentru că nu suna ca cele din genul Heavy Metal pe care îl adoram.
Țin minte apariția interesantă a celui de-al doilea album într-o cutie de medicamente, coperta era replica unui prospect transmițând astfel metafora că muzica pentru majoritatea poate avea un efect terapeutic, iar compozițiile de pe Fenomental fiind considerate și menționate aceasta ca și concentrate.
Basul și cu toba mare este poate cea mai recognoscibilă și aplaudată compoziție a grupului fiind și astăzi prezentă în playlist-ul concertelor. Cu sunetul și producția de înaltă calitate datorită colaborării cu inginerii de sunet care au înregistrat și mixat materialul, Frank Sievert și Tom Werner, băieții din Vie au dat ceață trupelor bătrâne și au ridicat ștacheta la un nivel asemănător formațiilor din străinătate. Și versurile erau altceva pentru că vorbeau tinerilor care mergeau prin discoteci în căutarea socializării. Fiecare generație cu idolii ei, așa că acest hit a devenit în timp ca un imn împreună cu vărul lui de pe albumul EXXTRA, Sunetul mai tare!
Sunt multe fete bune care au și părul mare /Sunt și mai multe fete care-l poartă pe picioare / Dar cele mai multe fete și-l păstrează-ntre picioare / Îl flutură și-l usucă, basul și cu toba mare
Eul liric despre care ador să povestesc la fiecare recenzie este în căutare de adrenalină și de extaz așa că după ce a studiat tot terenul își spune punctul de vedere asupra melodiilor cu succes din discoteci și nu numai. Vocea lui Adrian din finalul cântecului ne ajută și cu o reprezentare a animalului sălbatic ce zace în fiecare din noi și care iese la iveală de fiecare dată când este provocat.
IAMMA este al doilea comprimat oferit de băieți ascultătorilor care doresc să-și trateze anxietățile prin muzica lor și intră în categoria versurilor obscure. Inițial întelegem că povestea gravitează în jurul credinței arabe și a lui Allah, dar la refren pe partea cu Ia mai stai un pic! I-am mai spus o dată, te întrebi curios la ce se referă autorul? Poate că în urma unei revelații a văzut-o pe Morgana și îndrăgostit de imaginea fetei o roagă să mai stea.
Ceea ce-am vazut /Da… scrie în Coran / Colo-n depărtări / E fata lui Morgan. / Dune de nisip / Şi tone de praf / Omul este mic / Dar mare e Allah
Chitara sună zid pe toate melodiile în forță și cred că Eugen Jojo Vasile este cel care născocit sound-ul trupei Vița pe partea chitarelor urmat de clapa lui Sorin Dănescu împreună cu toate sunetele create de acesta.
Fraier ca tine este compoziția pe care când o ascult acum îmi accesează nostalgia anilor de liceu când două găști de băieți mai mari ca mine de vârstă dădeau târcoale rockotecii și cereau bani de cheta. În cazul în care refuzai te amenințau, iar șeful grupului avea un ac de seringă pe care îl folosea în intimidarea victimelor. Versurile construiesc imaginea potrivită a unui rebel absolut care se luptă cu sistemul impus de școală. Mulți tineri cuprinși între vârstele de 12-18 ani pot asculta această melodie ca să-i ajute pe partea de încredere sau de pus păr pe piept (îmbărbătare). Nu știu cum poți caracteriza un fraier, având în vedere că toată viața oricât de tare ai fi mereu este cineva mai tare decât tine (faza cu peștele mare și cel mic), dar eu mă integram cu succes în grupul celor care au fost bulizați din când în când și care prefera să stea în casă și să asculte muzică sau să cânte la chitară. Țin minte că într-o seară doar pentru că i-am răspuns ferm unui cetățean de etnie romă că nu primește banii sau inelul de pe deget l-a făcut să aprecieze curajul că l-am înfruntat și așa aveam trecere la grupul de punkeri șmecheri care făceau chetă la adolescenți pentru un pet de bere la 2L.
M-a ajutat mult să-mi înfrunt timiditatea și frica faptul că la 13 ani am găsit colegi pentru prima trupă, Windmill. Nu voi uita niciodată perioada vacanței de vară dintre clasa a VIII-a și a IX-a când ne vedeam aproape zilnic în garajul lui AMA și împreună cu Victor și Ștefan repetam melodiile proprii și preluările după Black Sabbath și Led Zeppelin. Those were the good times!
În liceu eram de capul meu și n-aveam nici o treabă / Deși n-aveam bani, / Aveam băieții care să meargă să facă chetă / De la fraierii ca tine / Ai fi dat oricât ca să ajungi ca mine.
Finalul melodiei în care Despot repetă versurile, Și ce mai vrei de la mine? este clar inspirat după piesa celor din Rage Against the Machine, Killing in the name din 1992. Pentru gusturile mele de rocker bătrân, dar cu inima tânără, riff-ul plin de groove din bridge îmi place enorm. Parcă aduce puțin cu Pantera.
Ține minte este una dintre melodiile preferate de pe Fenomental pentru că are o atmosferă à la Alice in Chains datorită celor două voci suprapuse pe strofă. Merge ascultată într-o după amiază de duminică la un pahar cu o țigară bună. Împreună cu Neviu, Eu cu mine, Cad și Nod’n gât face parte din melodiile catalogului Vița de Vie care instigă la nostalgie și îți dă de gândit asupra vieții. Nu doar adolescenții trec prin anumite perioade grele de neliniște în care sunt anxioși, panicați, confuzi și derutați, neștiind ce să facă și cum să se adune. Dorința este de-a avea liniște și a supraviețui, deși pe moment poate părea imposibil. Versurile melodiei Neviu portetizează o simptomatologie neconștentizată a depresiei, pornind de la clasicul tumult al tânărului care încearcă să-și găsească identitatea și sensul în viața sa.
Spune-mi ce s-a întamplat cu mine /De ce de-odată nu pot să mă trezesc la viață
Spune-mi ce s-a întâmplat cu mine / De ce de-odată am renunțat de tot la viața mea
Unde-i viața mea?
Sapa îmi aduce aminte când citesc versurile ironice de compozițiile amuzante ale tovarășilor mei din Iași, trupa Fără Zahăr. Veșnica dispută dintre sat și oraș, dezamăgirea în dragoste și dorința de-a evolua în viață apar menționate și în aceste versuri, deși cred că varianta XXX a melodiei este mai cunoscută și apreciată de fanii trupei, unii cerând și astăzi piesa în concerte pentru o porție bună de pogo la refren.
Cu sapa sap să pască vaca/ Cu sap ape umăr mă duc la săpat!
Ce contează este melodia care ne povestește parcursul pregătirii pentru o întâlnire dintre un băiat și o fată. Câte griji își face și cum este îmbărbătat de prietenii lui.
Am repetat tot ce m-au învâțat / Să-ncerc să fiu altcineva / Și să fiu foarte degajat!
Cu toții am trecut și încă trecem prin situații similare când fata sau femeia pe care o abordăm este foarte posibil să ne refuze sau să reacționeze într-un mod în care să ne simțim ca un fraier / looser.
Încerc să fac o glumă / Dar palmele-mi sunt ude, tremur și m-am bâlbâit
M-a refuzat, a râs de mine și-a plecat / Da, ea m-a refuzat, a râs de mine și-a plecat!
Ca o concluzie a versurilor putem interpreta că stările emoționale pot părea mai ușor de acceptat cu ajutorul substanțelor interzise.
Dar ce contează când hașiși fumează ? / Nu se lasă de fugit de-acasă.
Cântec despre un băiat continuă motivul trecerii la bărbăție prin contact intim propus în melodia precedentă (Ce contează). Personajul nostru cedează în fața presiunii pentru că nu reușește să se dezvirgineze corespunzător și se mutilează, tăindu-și singur ața.
A plecat dezamăgit [acasă] / Și-a pus capul pe un ziar [pe masă]
A luat în mână un cuțit [și gândul] / S-a decapitat subit [cu totul]
Lasă în comentariile de mai jos părerea despre acest album împreună cu melodiile tale preferate.
Ne vedem în perioada 12-13 iulie la Râșnov, unde voi prezenta pentru al doilea an consecutiv festivalul Motoraliul Anual Național MAN, ediția a XII-a.
Rock Hard & Ride Free!!!
ALEXANDRU ARNĂUTU ”VRACIU” (actor, comediant si solist vocal)
este primul comediant din România care îmbină muzica ți impersonările (impressions) actorilor de la Hollywood cu fenomenul de Stand-up Comedy. A participat în 2016 la emisiunile iUmor și X Factor, unde a ridicat publicul în picioare și a primit un “contract în alb” din partea lui Mihai Bendeac pentru a colabora la emisiunea, În puii mei. La finalul anului 2017 l-ați putut vedea în acțiune si la Vocea României în echipa lui Adrian Despot. În anul 2019 a urmat colaborarea cu Romanii au Talent, unde a făcut un moment de Stand-up muzical și a primit 4 de DA din partea juriului. În ultimii doi ani a fost invitat special la iUmor, unde a facut ROAST juraților, imitându-i pe Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone si pe multi altii.