0 6 minute 4 săptămâni

Ioana Pătulea a riscat și a câștigat Premiul 2 la secțiunea Poezie, cu manuscrisul plasat la Concursul Rețeaua Literară, ediția a VII-a, 2024. Juriul acestui concurs a fost format din: Tudor Crețu, Diana Geacăr, Cosmin Perța, Mircea Pricăjan, Moni Stănilă, Gelu Vlașin și subsemnata, ca urmare a acestui eveniment a luat naștere cartea de debut în poezie evanescent publicată de Editura Tracus Arte în anul 2024, carte despre care voi vorbi în cele ce urmează.

Marchetată și recomandată de Ioana Geacăr ca „o voce rațională, matură, investigatoare” și de Andrei Zbîrnea ca „album de rock psihedelic”, evanescent este o marcă a unui exercițiu psihologic și poetic de o nonșalanță frapantă. Labirintul capitalist al marelui oraș indică un consum uriaș de resurse și totodată uitare de sine, deconectare de la fire prin nesfârșite munci – București. Introspecția și autoanaliza sunt procedeele psihologice care conferă autenticitate și forță versurilor de aici, ele împrumută detalii ale cotidianului, țes pânzele freatice ale haosului din imediata apropiere.

Fruste și contondente se înlănțuie ideile nedisimulate de idealizare sau potențare prin estetizare, doar decupaje din realitatea imediată, o tehnică de scriere actuală:

„în WhatsApp-ul cui/ rămân pe seen?” (niciun cântec pe care îl asculți nu e scris cu povestea ta în minte, p.12),

„baruri micuțe femei ornament, femei cu cocuri și zale de aur” (Fraieră de București, p.53).

Stările sunt laitmotivele cărții, acțiunile curg din stări și nu invers, iar delimitarea cărții în trei segmente nu este întâmplătoare: atunci când dispar, atunci când mi-e dor, atunci când disper, trei faze emoționale aleatorii, o trinitate menită să revendice eliberarea stărilor sufletești din chingile unui „trebuie” dictatorial și a unui „azi” permanent dintr-un timp înghețat.

Dacă ești undeva departe poți lua ca prietenă cartea care-ți va ține de urât și te va învăța că deși pare a fi pentru totdeauna, totul este temporar și că oricât de grele ar fi drumurile tale, la capătul lor te vei regăsi montat nu împotriva traumelor tale, ci mai degrabă, protectorul și îmblânzitorul reacțiilor și grimaselor tale „timpul se oprește sau/ pare că se repetă.” (LO, 29 octombrie, 1969, p.40), convenția este că afectele programează secundele și minutele, întâmplările, conexiunile, resursele și percepția.

Nu se face transfer de probleme, griji și gânduri dark între subiecții acestei cărți, superficialitatea, efectul de inox ușor de șters, bruiaje mintale catastrofează pe ici, pe colo miza unor evenimente fragile, care par să se descompună din mers. Dar cât să mai fi așteptat un debut care să pună degetul pe rănile sistemice, pe overwhelmingul și burnout-ul societății, ecouri între stâlpi, măști atârnate de „fiecare frântură de realitate” sunt emblemele unei rețete care a funcționat aproape perfect, ce i-a lipsit a fost atenția la detalii, concretul care să se-nfiripe cât mai in your face, a fost aproape de a atinge perfecțiunea acest debut, și asta înseamnă mult, înseamnă că putem deșira simptomatologia modestiei în sfera poeziei românești, a făcut-o deja Ioana Pătulea cu evanescent.

GABRIELA FECEORU

Gabriela Feceoru este o poetă româncă feministă (n. 1993, Petroșani). Absolventă a Masteratului Istoria Literaturii și Sistemul Critici Literare, UMFST „George Emil Palade” Târgu Mureș. Are patru volume de poeme publicate, blister, Cartea Românească, 2017; vorbesc din nou pozitiv și din nou pozitiv Charmides, 2019; Aștept primăvara și vine – Dragoș, Casa de pariuri literare, 2022; vax, Charmides, 2022. Colaborează cu diverse reviste literare și platforme: Prăvălia culturală, planetababel.ro, DLITE, Discobolul; Zona nouă; Astra; Steaua; Familia; Bucovina literară; Apostrof; România literară, Banchetul, Literatura de azi. A lucrat la revista Vatra și la monden.ro. Este fondatorul și administratorul blogului literar gabrielascrie.ro. Apare în antologii #Rezist!Poezia, Paralela 45; 2017; Poezie călătoare, vol II, Cartea de după, 2021; Singuraticele, Neverland, 2021;

Nominalizări: Premiul Național pentru debut în poezie ”Iustin Panța”, 2017; Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – OPUS PRIMUM, 2018; Bac-Fest. Festival Național George Bacovia, secțiunea debut, 2018; Premiile „Sofia Nădejde” pentru literatura scrisă de femei, secțiunea debut 2018; Premiile „Sofia Nădejde” (ediția a III- a) pentru Literatură Scrisă de Femei, secțiunea poezie 2020 pentru volumul Vorbesc din nou pozitiv și din nou pozitiv (Editura Charmides, 2019);

Facebook Comments Box

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha loading...