Dincolo de medicină și teatru, Târgu Mureș este un oraș în care poezia bună se scrie, și are și de ce să se scrie și cu ce și de cine. Sunt câteva motoare care mișcă lumea intelectualilor, a scriitorilor, a poeților, a criticilor literari și a dramaturgilor în acest oraș: Revista Vatra, Facultatea de Științe și Litere (Actualmente asociată UMFST), dar și privați, oameni de afaceri puternici care investesc în activități culturale, spații în care se întâmplă evenimente culturale și în care se creează. Dintr-un astfel de areal, în anii cei mai recenți, se ridică poeți și poete precum: Ovidiu Komlod, Horia Marchean, Andrei Vornicu, Zamfira Zamfirescu, Armina Flavia Adam, Roxana Cotruș, Marion Bold și nu în ultimul rând, Hristina Doroftei.
Într-un areal propice și-a luat avânt creația poetică a Hristinei Doroftei, umanistă prin formare și feministă prin tematica poeziei sale. A debutat cu volumul de poeme reflexie (Junimea, 2014), urmat de Mașina de cusut (Cartea Românească, 2017) și lucrarea sa de doctorat, Memoria zăbrelelor. Eseu anti-uitare (Arc, Chișinău, 2017). După 6 ani de absență, Hristina Doroftei revine cu o nouă carte de poeme, Explozii controlate (Tracus Arte, 2023).
Evoluția Hristinei Doroftei de la reflexie la Explozii controlate este ca un salt înspre cel mai înalt nivel, ca în filmul Platforma, ca și cum fiecare nivel te așteaptă cu atrocitățile aferente, faptul că ieși viu din asta, face din tine cineva care se salvează prin puterile proprii. O lirică de suspans, bine întreținută, pregătind metafore și imagini surprinzătoare, excepționale, spectaculoase. Mi-a amintit despre visuri și vise. De ce alternăm realitățile și de ce într-o realitate e mai bine decât în alta.
Strategia discursivă a Hristinei Doroftei, plasează războiul în mijlocul iubirii, teroarea în locul tandreței, armele în locul declarațiilor, reproșurile în locul apropierii: „războiul este pace îmbolnăvită” (P.S.: I love you, p. 84). Cartea este împărțită în două părți distincte: I. Între mine, tine și Kiev; II. Cedare. Însumează 84 de pagini, iar pe coperta 4 scriu texte de recomandare Radu Vancu și Andreea Pop. Cu un astfel de avânt, nu avea cum să nu fie un proiect controversat, comprimat și de succes.
Trimiterile la războiul actual dintre Rusia și Ucraina nu se fac cu pretenții empirice, ci manifestând compasiune pentru ceva netrăit: „am donat sânge pentru victimele războiului/ pot spune că și eu am ajuns pe teritoriul minat/ bucăți microscopice din mine luptă împotriva rușilor.” (Doar praful de pușcă și arma nucleară, p. 62). Tacticile cu care se tratează problemele militare într-un război, sunt aceleași tactici cu care se tratează violența conjugală, manipularea, subjugarea și misoginia.
Romantismul divizat, și multiplele identități (măști lirice, măști sociale) sunt specialitățile de sine stătătoare ale poeziei din acest, al treilea volum de poeme al Hristinei Doroftei. Controlează atent ideile și felul lor de a se manifesta, așa cum ai controla marionetele la un spectacol de păpuși, se conturează un „afară”, un „interior” și un final impactant. Aceasta pare să fie rețeta, la fel ca la realiști, atenția pe loc(ație), societate, spațiu domestic și relații interumane le proiectează pe toate acestea exact pe tava de argint cu surprize în toiul nopții cu lună plină. Se oglindesc în această tavă referințe la versuri menite să înduioșeze și să facă palpabil un gând, să întrupeze cuvintele: „vreau să fac cu tine/ ce face primăvara cu cireșii/ a spus Neruda.” (Între mine, tine și Kiev, p. 7), chiar dacă uneori întruparea este periculoasă: „reproșurile capătă forță fizică.” (Pastel cu soare și sclipiri, p. 57).
Am citit cartea Hristinei Doroftei în tren și acasă, de două ori. De fiecare dată am avut marea revelație că stau în fața unei poete mari, că poeta Mariana Marin ar fi confirmat. O emoție nedomesticită stătea să rupă limitele foilor și a exercițiilor mele de dicție. N-avem cum să ne apărăm niciodată de experiențele lecturilor revelatorii, de trăirea unor imagini dobândite prin lectura în sine, galopând pe marginea cuvintelor, era ca și cum aș fi vrut să mușc din aceste idei care mă tulburau și mă făceau soră a liricii pe care o traversam. Reconstituia traseul etern al femeii, schingiuirea idealurilor ei, m-am gândit la Ecaterina cea Mare și la Petru. Când Ecaterina își dă ea seama că Petru e într-un total dezacord față de naivitatea ei, că respingerea va face parte din mariajul ei. Hotărâtă să îl cucerească se înarmează cu toate armurile cu care se înarmează orice femeie atunci când constată că nu e iubită. Cartea Hristinei Doroftei stă în destinul a jumătate dintre locuitorii acestei planete, iar această jumătate este alcătuită din femei. În orice caz, la alcătuirea podului între bărbați și femei s-a mai adăugat o cărămidă.
Hristina Doroftei, Explozii controlate, Editura Tracus Arte, 2023
GABRIELA FECEORU
Gabriela Feceoru este o poetă româncă feministă (n. 1993, Petroșani). Absolventă a Masteratului Istoria Literaturii și Sistemul Critici Literare, UMFST „George Emil Palade” Târgu Mureș. Are patru volume de poeme publicate, blister, Cartea Românească, 2017; vorbesc din nou pozitiv și din nou pozitiv Charmides, 2019; Aștept primăvara și vine – Dragoș, Casa de pariuri literare, 2022; vax, Charmides, 2022. Colaborează cu diverse reviste literare și platforme: Prăvălia culturală, planetababel.ro, DLITE, Discobolul; Zona nouă; Astra; Steaua; Familia; Bucovina literară; Apostrof; România literară, Banchetul, Literatura de azi. A lucrat la revista Vatra și la monden.ro. Este fondatorul și administratorul blogului literar gabrielascrie.ro. Apare în antologii #Rezist!Poezia, Paralela 45; 2017; Poezie călătoare, vol II, Cartea de după, 2021; Singuraticele, Neverland, 2021;
Nominalizări: Premiul Național pentru debut în poezie ”Iustin Panța”, 2017; Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – OPUS PRIMUM, 2018; Bac-Fest. Festival Național George Bacovia, secțiunea debut, 2018; Premiile „Sofia Nădejde” pentru literatura scrisă de femei, secțiunea debut 2018; Premiile „Sofia Nădejde” (ediția a III- a) pentru Literatură Scrisă de Femei, secțiunea poezie 2020 pentru volumul Vorbesc din nou pozitiv și din nou pozitiv (Editura Charmides, 2019);