0 7 minute 4 săptămâni

Încă de la proiectul Qpoem, Călin Vlasie a crezut într-un viitor virtual și că literatura va trece treptat înspre digitalizare așa încât și-a materializat credo-ul într-o trilogie poetică. Trilogia virtual publicată la editura Rocart cuprinde Cartea 1. Konectat; Cartea 2. Generator și Cartea 3. Suprem, iar cele 3 cărți sunt ca niște piese de puzzle, la fel ca serialul Mr. Robot, te provoacă să dezlegi elementele care se întrepătrund și să înțelegi conceptul în sine.

Astă dată am ales să pun în discuție Cartea 2. Generator și Cartea 3. Suprem deoarece despre Cartea 1. Konectat am mai discutat cu altă ocazie pe siteul cultura.inmures.ro [1]Și este important de subliniat că cele 2 carți enunțate mai sus provoacă cititorul îmbinând elemente lingvistice ale spatiului tehnologic cu elemente lingvistice colocviale sau literare în sensul limbii elevate. Călin Vlasie pune în plan real un mai vechi vis virtual – poezia ca formă de supraviețuire. Reziliența ca manifestare a umanului acum mai mult ca niciodată pare să construiască un panou robo-umanist. Când derapajele umane scurtcircuitează relațiile și capacitatea de a relaționa autoexcluderea din sistem devine o prioritate. În impas în această situație se coabitează, se găsesc soluții, se fac ajustări, se țese o zonă de siguranță netulburată de afectele umane. Radicalismul reiese din vagile tranziții de la un registru poetic la altul. Niciodată Călin Vlasie nu a scris mai îndeaproape despre subtilitățile firii umane. Poeme când tehnice, când spiralate și amorsate de emoții păstrând ceva din poezia scrisă anterior acestor cărți. Scrie poezii postumane sau desprinse din imediatul cotidian, din imediata exaltare față de cultivarea prieteniei și a relațiilor calde cu alți oameni într-o societate tot mai alienată și într-o atmosferă ostilă a unui sistem care provoacă umanitatea la izolare și individualism.

Cele 3 cărți se vor fi lansat pe orbită și de acum nu vor mai putea fi oprite. Fiecare poem de aici este ca o fotografie înrămată pe peretele de cărămidă al neamurilor deasupra cărora ne-am ridicat cu toții folosind până acum cerneala. Fiecare particulă de tuș redă secvențe de viață, dar fiecare secvență este autentică și poate fi transpusă și virtual. De prisos să mai spunem că Virtual este trilogia pansament a refacerii după evenimentele catastrofale. Când visul devine realitate și virtualul devine o manifestare a gândurilor, senzațiilor, stărilor și emoțiilor înseamnă că privim convertirea a ceea ce nu este palpabil în palpabil și a abstractului în concret. Asistăm la o revoluție care nu a putut fi imaginată până astăzi aceea referitoare la capacitatea omenirii de a se întrece pe sine însăși prin instituirea unor extensii care să îi confere însușiri supraomenești și suprarealiste. Am putea spune că trilogia Virtual a lui Călin Vlasie descinde din această idee că robotizarea nu se petrece la negativ și că este un instrument menit să facă din capacitățile umane supracapacități și astfel să facă din poezia scrisă de om suprapoezie. Adăugăm în completarea celor spuse câte un poem reprezentativ:

la Mexico City acum

e 2 noaptea

prietenul meu Germàn

doarme cu capul

rezemat de

piramina lunii

de la Teotihuacán

Dimitris din Atena

dansează sirtaki pe Acropole

și recită versuri

unei cariatide

din Erechtheion

iar Saviana la New York

își dă jos masca newyorkeză

și se pregătește

pentru o lungă noapte

cu vise de Florii

Siberia e pe o altă planetă

chinezii și japonezii

s-au ascuns sub hărți

ce mic e văzduhul

pe google maps

ce mic e văzduhul

din care lipsesc

ce neînsemnată e tasta

care mă aruncă la

Cape Canaveral

și de acolo direct

în marea dispariție

unde nimeni nu știe ce este

unde nimeni nu

a plecat cu adevărat

și de unde nimeni nu

s-a întors din vis

(eu aici

în stația E-RM

mă uit la stele

și îmi imaginez

cum ar fi să respir

alături de ei

în toate locurile

unde viața se petrece

fără mine

să împart cu ei

bucuriile și tristețile

care îi fac

să fie cine sunt

să le spun că îi iubesc

și că îi aștept

să se întoarcă

într-o zi din nou) 

Călin Vlasie, [# la Mexico City acum e 2 noaptea], pp. 19-21, din volumul Cartea 2. Generator (Rocart, 2023)

____________

salut! nu am găsit nicio piesă

care să conțină aceste versuri.

sau poate sunt parte

dintr-o creație a ta

sau a cuiva cunoscut

Călin Vlasie, [# eseu 3], p. 29, din volumul Cartea 3. Suprem (Rocart, 2023-2024)


[1] https://cultura.inmures.ro/carti-opinii/opinie/detalii-opinii/detalii-opinie/o-poetica-a-piscului.html

GABRIELA FECEORU

Gabriela Feceoru este o poetă româncă feministă (n. 1993, Petroșani). Absolventă a Masteratului Istoria Literaturii și Sistemul Critici Literare, UMFST „George Emil Palade” Târgu Mureș. Are patru volume de poeme publicate, blister, Cartea Românească, 2017; vorbesc din nou pozitiv și din nou pozitiv Charmides, 2019; Aștept primăvara și vine – Dragoș, Casa de pariuri literare, 2022; vax, Charmides, 2022. Colaborează cu diverse reviste literare și platforme: Prăvălia culturală, planetababel.ro, DLITE, Discobolul; Zona nouă; Astra; Steaua; Familia; Bucovina literară; Apostrof; România literară, Banchetul, Literatura de azi. A lucrat la revista Vatra și la monden.ro. Este fondatorul și administratorul blogului literar gabrielascrie.ro. Apare în antologii #Rezist!Poezia, Paralela 45; 2017; Poezie călătoare, vol II, Cartea de după, 2021; Singuraticele, Neverland, 2021;

Nominalizări: Premiul Național pentru debut în poezie ”Iustin Panța”, 2017; Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – OPUS PRIMUM, 2018; Bac-Fest. Festival Național George Bacovia, secțiunea debut, 2018; Premiile „Sofia Nădejde” pentru literatura scrisă de femei, secțiunea debut 2018; Premiile „Sofia Nădejde” (ediția a III- a) pentru Literatură Scrisă de Femei, secțiunea poezie 2020 pentru volumul Vorbesc din nou pozitiv și din nou pozitiv (Editura Charmides, 2019);

Facebook Comments Box

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha loading...