Vreau tot ce ai (Commando – Templul plăcerilor)
În perioada anilor 2010-2012 am colaborat în București cu prima trupă tribut AC/DC din România după Iris, Tunguska. Basistul și liderul grupului, Pato avea o colecție de viniluri interesantă prin care mă uitam și unde am descoperit vinilul trupei Commando din Constanța. Coperta era desenată simplu în creion ca și cea a grupului australian mai sus amintit pe discul din anul 1983, Flick of the switch.
Grafica semnată de Honder (1992) reprezintă o femeie dezbrăcată care urcă îngenunchiată scările templului și se apropie de chipul unei creaturi, demon sau zeu, probabil cel la care se face referire în a doua melodie de pe album, Dragoste pe bani. Atât poza cu băieții din trupă cât și muzica lor, dar și versurile se înscriu cu succes în subgenul anilor 80 de Hard Rock făcut cunoscut în America de trupe ca: Motley Crue, Poison, Ratt, Skid Row, Cinderella, Warrant sau White Lion și anume GLAM Metal.
Membrii grupului COMMANDO erau: Cristi Ilie zis și Trântorul, colaborator al trupei Krypton pe opera Rock, Lanțurile (1991) și fost solist la finalul anilor 80 în Voltaj. La chitară, Romeo Dediu, actual chitarist în Holograf; Ionuț Sîrbu la chitară bass, un baterist talentat, Ștefan Ciobanu și la clape ca invitat special a fost Vladimir Cnezevici, cunoscut pentru trupele Compact, Compact B, Pasărea Colibri, Pacifica, Ioan Gyuri Pascu ș.a.
Fraier perfect este melodia care deschide prima față a discului cu tema cântată în intro de basistul, Ionuț Sîrbu. Riff-urile lui Romeo Dediu sunt pline de energie, agresive și melodioase în același timp. Tonul chitării sună bine și complimentează cântecele atât pe armoniile fulgerătoare, cât și în solo-urile virtuoase și năstrușnice.
Amețesc de cât mă-nvârt / Cu-atâtea dantele fine și fuste-n vânt / Pretenții mari trebuie s-o satisfac / Tupeu-i mare, nu mai știu ce să-ți fac, fetițo! / Dar, știu (iubești doar banii) Știu, știu (îți convine) Când lângă tine stă un fraier / Un fraier perfect cum sunt eu!
Eul liric este într-un stres continuu din cauza sexului frumos care-i dă bătăi de cap, în special noua parteneră , o reprezentantă a femeilor de tip GOLD DIGGER ce se hrănește doar cu banii și atenția masculilor. Cu tot efortul depus în galanterii, aceasta îl respinge în momentele intime:
Țigări fine, martini în bar / Și eu trebuie să trag zi de zi ca un sclav / Ca un cățel lângă tine cerșesc / Când m-apropii de pat îmi spui să mă potolesc! DE CE?
Neasumându-și atitudinea de galanton față de femeia care îi este dragă, simte că trebuie să primească la schimb prestații amoroase din partea ei. Rănit în orgoliu și cu inima frântă, eroul nostru se consolează direct cu fetele ușoare în cea de-a doua piesă, Dragoste pe bani. Considerând că interacțiunea fizică cu o femeie i se cuvine doar pentru că este bărbat, acesta judecă sexul frumos aflat în cea mai veche meserie din lume, ironizând astfel moravurile societății.
De vrei te costă, puiule orice repriză de dragoste / Nu ai bani ca să plătești, nu poți să iubești! / Banul este zeul lor, Zeul lor al fetelor / Un singur zeu în lumea lor! / În lumea prostituatelor.
Remarcile despre faptul că te costă amorul în relația intimă cu o escortă pică mai mult ca o nemulțumire, deși acest aspect este bine definit din cele mai vechi timpuri.
Dacă primele melodii de pe fața A sunt dedicate stilului intens de viață a la Sex, drugs and Rock N Rol și nemulțumirilor din relațiile cu sexul opus,următoarele două sunt închinate unui alt motiv des întâlnit în muzica Rock, rebelul fără cauză. Tânăr și dorit de a-și trăi viața arzând ambele capete ale lumânării, versurile celei de-a treia compoziții ne conturează un Eu liric conceputsă danseze doar pe Ritmul inimii.
Născut pentru a fi o mașină de Rock / Așa mi-a fost scris să nu stau în loc / Alerg nebun pe străzi am deviza mea / Nu pot fi oprit, nici nu încerca!
Mă regăsesc în aceste versuri pentru că la rândul meu sunt sătul de sfaturile necerute a celor din jur și mai ales de persoanele care știu mai bine cum să-ți organizezi planurile vieții.
Strigă începe furtunos cu solo-ul scurt, dar de impact al tobelor lui Ștefan și continuă pe un rimt alert, accentuat și de versurile prin care se încurajează refularea și rezistența față de răutățile celor din jur. Importanța încrederii în sine și dorința de-a te face auzit este tot ce contează în această luptă continuă considerată viața. Mesajul melodiei vine ca un sfat de a te elibera de aceste critici non-constructive.
Nu-i mai lăsa să îți ordone … / Îți amintești cum te loveau și-apoi râdeau în timp ce tu zăceai zdrobit? Durere și lacrimi e tot ce-au lăsat în urma lor!
Următoarea compoziție, Extaz seamănă la intro cu melodia trupei Holograf, Stai în poala mea de pe albumul omonim ce urma să apară la doi ani mai târziu. Cântecul este inclus și pe compilația din 1992, Rock Fără Restricții, alături de trupele care au cântat în deschiderea concertului Ian Gillan de la Arenele Romane. O încadrez în categoria „imnurilor” aduse petrecerilor și nopților pierdute pe altarul bețiilor în special din perioada anilor 90-2000.
M-am trezit de după-amiază aveam capul umflat / Petrecerea de azi-noapte a fost ca un vânt turbat (…) Sticla este mare, nu am putut ca să nu cad în păcat / Ce să fac?/ Domnul să m-ajute să supraviețuiesc! În această noapte cred că am să explodez!
Dacă ne folosim imaginația, atât versurile cât și ordinea cântecelor de pe disc ne servesc ideii că Templul plăcerilor poate fi considerat chiar un album conceptual în care suntem martori la o parte din viața unui bărbat tânăr, cu tot ce cuprinde ea: nopți albe, dezamăgiri în amor și mai ales dorința de a dovedi și răzbi prin viață. Urmează o nouă zi plină de provocări pentru eroul nostru, îmbibat în aburi de alcool, mahmur și plin de încredere după noaptea petrecută cu Extaz, cunoaște o nouă ispită prin prezența unei domnișoare pe care o descrie în melodia Doamne, fă ceva!
Doi ochi de jar și buze dulci ca vinul / M-au îmbătat, yeah! / În cale mi te-a scos acum destinul / Sper să nu mă fi-nșelat (…) Mă topesc când te văd cum mergi / O faci atât de bine!
Aici este invocată din nou prezența divinității, iar rugămintea de această dată este de a-i împrumuta tânărului din harul și puterea Sa, pentru a impresiona noua cucerire.
Doamne, fă ceva! / Atrage-o în camera mea / Doamne, fă ceva! / Și prin vraja ta / Să nu regret de cât ar vrea / Dă-mi puterea Ta / În joc mi-e reputația.
Flăcări în noapte estemelodia mea preferată de pe acest album pentru că tratează în serios dezumanizarea societății. Totul devine superficial, iar în refren se face referire la mitul biblic al profetului care anunță pedepsirea păcatelor omenirii prin venirea Apocalipsei .
Flăcări în noapte / Vor fi găuri în abis / Profetul a prezis!
Vreau tot ce ai închide albumul acesta interesant cu aceeași determinare, în fața vieții, de a obține cât mai mult din ce-ți dorești. Concluzia este că cel care ne-a condus pe parcursul discului critică societatea în care se află, dar vrea să guste din toate plăcerile pe care aceasta le oferă.
Scrie-mi în comentarii ce părere ai despre acest material. Care sunt melodiile preferate și despre care album Rock românesc să povestesc în viitor.
Pentru cei care vor să mă vadă LIVE las aici lista cu următoarele spectacole de Stand-up Comedy:
Joi, 21 martie – Târgu Mureș
Vineri, 22 martie – Reghin
Sâmbătă, 23 martie – Brașov.
ALEXANDRU ARNĂUTU ”VRACIU” (actor, comediant si solist vocal)
este primul comediant din România care îmbină muzica ți impersonările (impressions) actorilor de la Hollywood cu fenomenul de Stand-up Comedy. A participat în 2016 la emisiunile iUmor și X Factor, unde a ridicat publicul în picioare și a primit un “contract în alb” din partea lui Mihai Bendeac pentru a colabora la emisiunea, În puii mei. La finalul anului 2017 l-ați putut vedea în acțiune si la Vocea României în echipa lui Adrian Despot. În anul 2019 a urmat colaborarea cu Romanii au Talent, unde a făcut un moment de Stand-up muzical și a primit 4 de DA din partea juriului. În ultimii doi ani a fost invitat special la iUmor, unde a facut ROAST juraților, imitându-i pe Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone si pe multi altii.