Căutând copilăria acum drumurile nu îmi mai par atât de scurte, florile atât de scumpe, teama că se vând câte opt în buchet, ca pentru înmormântări. atunci, însă, nu oboseam culegându-le pe la periferiile orașului le conservam câte una sau trei puse pe un staniol netezit cu unghia pentru a-i îndrepta pliurile și acoperite cu un ciob – sticlă preferabil albă, dacă aveai noroc. țin minte și acum unde le îngropam, la baza capacului de canalizare din spatele căminului sau la rădăcina nucului rotat din curte. nu auzisem pe atunci despre echibane sau flori criogenate, conservam frumusețea așa cum conserva mama vara zmeura. în iernile reci apoi, în marea de alb, scrijeleam cu un băț pământul înghețat, căutând copilăria Văduva am visat că mi-am ales singură coșciugul aidoma celui plin cu nuci văzut în podul străbunicii pe care și-l pregătise din timp, cu prosoape și cu tot ce se cuvenea pentru pomeni că să nu-i pună pe alții pe drumuri atunci când i-o veni ceasul. mie mi-a revenit o cămașă de noapte din bumbac alb, dantelată pe la poale în care m-am simțit din nou copila luncilor de pe malul Prutului pe unde mă duceam cu Baba, ca să aducem oile acasă. și Baba îmi zicea să nu mă tem de moarte, ea oricum vine, că ți-e frică sau că o ignori, să îți fie groază când se face a te uita, iar tu o chemi seară de seară. simțea Baba ce blestem o păștea: stătea pe patul de lemn, pe care niciodată nu am putut dormi de altfel, îl striga pe Ionică, singurul ei soț plecat în război pe când ea împlinise doar 35, și care nu s-a mai întors. iar văduva îl aștepta după 61 de ani de singurătate și două fiice înmormântate „Ionică, vino! Vino, Ionică!” Sigiliu când simți că pământul tău va deraia de pe osie într-o direcție necunoscută ca un glob de pe biroul profei de geografie pe care-l învârteai, încercând să îl oprești cu un deget, în locul unde te vei muta cândva, în visurile interzise de pionier, e vital să apeși la timp butonul care anunță coborârea la următoare stație, exact ca în autobuzele roșii londoneze – „stop” și să cobori. într-o dimineață devreme, la Gara de Nord din Chișinău îți vei regăsi echilibrul într-o pungă de pufuleți surpriza de pe fundul cutiei îți va readuce mireasma copilăriei sigilată în adâncurile amintirilor, împreună cu jucăria chinezească la fel de fragile ambele Fericirea în franciză aceleași ore decolorate nenumărate, aceleași ace leneșe de ceasornic târând obosite timpul, aceleași pleoape de plumb magnetizate ce se vor doar lipite. același trup greoi ce doar taie aerul în două inutil, respiră metri cubi de aer, consum contorizat afișat lunar la avizier și frica că toate astea nu mai au un final. acele zile fără un sfârșit oarecare, acele dimineți care întârzie să vină odată. mai rău decât moartea, chinul că nu vine la adresa indicată, cu post codul greșit, să nu afle nimeni că este așteptată. în surogatul eșuat al vieții, oricum nimic nu se mai grăbește să se întâmple. somn adânc, doar în el încă mai visezi fericirea luată în franciză Cămila pe când aveam 10 ani, ne mutaserăm în primul nostru apartament lângă Porțile Orașului. dincolo era doar lacul în formă de opt Восьмёрка și зоопарк-ul, un loc devenit familiar din lipsă de ocupație și mai ales de prieteni – intrarea nu o plăteam. găsisem o gaură în gard și un suflet la fel de singuratic – o cămilă slabă, cocoașele fleșcăite, alungată mereu de celelalte cămile durdulii, lăsată flămândă „cât de crude sunt animalele”, mă gândeam. îi culegeam zilnic câte un braț de iarbă, mai aduceam și pâine uscată când puteam, iar cămila mă simțea de la distanță și alerga fericită spre gard. într-o zi, gaura din gard a fost reparată eu, între timp, îmi făcusem câțiva prieteni. începuse anul școlar, am uitat-o. ea, probabil, m-a tot așteptat până a înțeles cum e cu oamenii Cealaltă ușă cea mai așteptată zi de școală era sâmbăta. orele se terminau devreme și alergam la Pinguinul de la Botanica, stăteam pe treptele magazinului cu mult visatele cornete în mână, trântiți pe ghiozdane, urmărind mirii și miresele veniți la Oficiul Stării Civile aflat la capătul șirului de magazine. aromele nepământești seduceau papilele, culorile capitalismului de început, 50 de copeici față de 12, cât costa un Plombir, dublu la cântar. coloranții chimici alimentari, ambalați în cutii erau depozitați în spate la cealaltă ușă, am aflat târziu cât de nocivi erau. programate din oră în oră, alaiurile cu miri veneau ca după un scenariu tras la xerox: inelele, cupa de șampanie și poza de grup de pe trepte – mirii pe mijloc, socrii și nașii prin părți vorniceii – jos, în pirostrii. urmau pozele pe după copaci, cu mireasa în palmă. reclama cu tentă erotică a sporit enorm vânzările înghețatei – o găselniță potrivită dorințelor postsovietice înfometate – păcăleală publicitară nu mai eficientă însă decât cea din zâmbetele dulci ale mirilor am înțeles și asta cam târziu – la cealaltă ușă, la ghișeul cererilor pentru divorț Ceva stă să se întâmple când ai uitat gustul rujului, tensiunea gleznei pe tocuri, și ai început să te parfumezi prin casă, ceva stă să se întâmple. când sutienul a uitat forma sânilor, iar soțul ți-a redescoperit culoarea naturală în rădăcinile sălbăticite ale părului, ceva stă să se întâmple. când din aparatul dentar al fiicei tale au zburat toate sârmele și cheile au prins rugină de la dezinfectant, ceva stă să se întâmple. când vânzătoarea de la Tesco îți cere buletinul ca dovadă că ai peste 18 ani și îți dezbraci vârsta odată cu masca și cu ochelarii de soare, ceva stă să se întâmple. când nu-ți sunt suficiente nici cinci sesiuni de Zoom consecutive și nimeni nu are curajul să închidă primul convorbirea, ceva stă să se întâmple. când bărbații duri postează pe facebook florile din grădină, șobolanii înfometați ies nestingheriți în stradă, iar contabila îți răspunde pe WhatsApp la trei noaptea, pentru că nici ea nu are somn, ceva stă să se întâmple
Anda Vahnovan, născută la Chisinau, a studiat la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj Napoca la Facultatea de Jurnalistică, absolvind ulterior și un doctorat în Sociologie la aceeași universitate. A fost jurnalistă la ziarul Timpul din Chișinău, la Revista Capitala și a predate cursul de Publicitate la Universitatea de Stat din Moldova.
Volumul de debut Sârme, apărut în 2022 la Casa de Pariuri Literare reprezintă radiografia unei tranziții – de la copilul crescut într-un cămin de la Botanica în vremurile comuniste, la adolescenta plecată la studii la Cluj-Napoca și apoi emigrantă în Marea Britanie. Volumul Sârme a primit premiul Iulia Hașdeu, oferit de Biblioteca Municipală B.P. Hașdeu în 2022 pentru debut în poezie.
#povestirilondoneze este a doua carte a Andei apărută în același an la editura Prut Internațional.
A publicat pe platformele O mie de Semne, Mansarda Literară, Planeta Babel, Noise Poetry, Poetic Stand, cât și în presa de specialitate din Republica Moldova – Revista Literară, Revista Contrafort, Realități Culturale, Literatura și Arta și Revista Timpul din România, ediția din Republica Moldova.
A fost invitată să citească Institutul Max Blecher, ediția 276, aprilie 2023.